Thursday 13 October 2011

Aku & Real Madrid C.F..

Sejarah bagaimana aku boleh minat Real Madrid C.F...kenal Ronaldo Nazario de Lima?dia ni Ronaldo Brazil,bukan Cristiano Ronaldo tu ye...aku minat dia dari tahun 2000...masa tu aku darjah 4...semasa Piala Dunia 2002 aku dapat tengok dia main live kat tv...memang tak miss la game Brazil sebab nak tengok dia main...selepas Piala Dunia 2002 tamat,baru aku tau yang Ronaldo ni main di kelab RM...walaupun aku terlebih dahulu mengenali kelab-kelab England tapi ternyata Real Madrid lebih menarik perhatian dan secara rasminya menjadi peminat setia RM...aku mula untuk mengenali RM dengan lebih dekat,tak sangka rupanya RM mempunyai ramai pemain bintang,bukan saja Ronaldo,ramai lagi rupanya!...antara bintang lain pada masa tu ialah Zinedine Zidane,Roberto Carlos,David Beckham,Raul Gonzalez dan Luis Figo...

Real Madrid C.F juga dikenali sebagai Los Blancos,Los Galacticos atau Los Merengues merupakan kelab yang berpengkalan di Madrid...Diasaskan dalam tahun 1902,bermain di La Liga dan merupakan kelab paling berjaya dalam abad ke-20,sudah memenagi 31 gelaran La Liga, 18 gelaran Copa del Rey,9 gelaran Liga Juara Juara Eropah dan piala-piala lain...Real Madrid Castilla adalah nama untuk skuad pelapis.kalau di Malaysia,sama la dengan skuad Piala Presiden tu...

Stadium rasmi untuk kelab ini ialah Santiago Bernabeu berkapasiti 85,454 orang penonton dan maksimum kapasiti sebenarnya boleh memuatkan penonton seramai 100,000 orang...
Estadio Santiago Bernabeu
Valdebebas adalah nama bagi kem latihan Real Madrid...Valdebebas terdiri daripada gimnasium,padang latihan,pusat perubatan dan pelbagai kemudahan lain...
Valdebebas
Real Madrid meneruskan tradisi mempunyai pemain bintang dari dulu sampai sekarang...pada tahun 2009,akhirnya Kaka mengikat kontrak dengan RM setelah pelbagai spekulasi mengenai perpindahannya ke RM beberapa tahun sebelum itu...semasa acara untuk memperkenalkan Kaka,seramai lebih 40,000 orang hadir ke stadium...pada tahun yang sama juga Cristiano Ronaldo tiba di RM... semasa acara untuk memperkenalkan CR,seramai lebih 80,000 orang hadir di stadium!...mengatasi rekod dunia Diego Maradona semasa dia berpindah dari Barca ke Napoli iaitu seramai 75,000 orang.untuk memperkenalkan seorang pemain je dah 80,000 orang,macam nak tengok match beb!...takda mana-mana kelab lain yang boleh buat macam tu...CR juga mencipta rekod sebagai pemain termahal dunia iaitu 80 juta pound...

Ricardo Kaka,Christiano Ronaldo dan Iker Casillas pemain yang paling aku minat dalam skuad RM...berbanding dengan CR dan Casillas,aku lagi minat Kaka...aku sebenarnya minat Kaka semasa dia kat AC Milan lagi...CR pulak,masa dia kt MU aku benci,bila dah datang Real aku la antara peminat dia,hahaha...Casillas,seorang yang kapten sangat berpengaruh baik di RM mahupun dalam skuad kebangsaan Sepanyol...pengaruh beliau mengatasi Raul Gonzalez,Puyol dan Xavi...
Christiano Ronaldo, Ricardo Kaka and Iker Casillas
Ronaldo Nazario de Lima
Dan semestinya Ronaldo Nazario de Lima!...bagi aku,dia pemain terbaik dunia sepanjang zaman...


p/s : nama pena aku El-Real Mimque,lebih kurang sama ngan Real Madrid...:)



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...