Tuesday 4 October 2011

->Buoy<-

Apa benda nih?...ha,'buoy' atau dalam bahasa melayunya lebih dikenali sebagai 'boya' digunakan untuk 'navigational','mooring' and 'fishing'...aku mendapat pengalaman untuk memasang 'buoy' semasa INTRA di jabatan laut,penang...

 'buoy' yang dikendalikan oleh Jabatan Laut kebanyakannya adalah jenis '
navigational'...fungsi navigational buoy ini adalah sebagai panduan kepada kapal,bot dan feri semasa melalui 'channel'...channel adalah laluan di laut yang berhampiran dengan pelabuhan.tengah2 laut takde channel.senang cita 'channel' ni diibaratkan seperti jalan laut.tujuan adanya 'channel' adalah untuk mengelakkan kapal2 bertembung sesama sendiri...

buoy yang berwarna merah untuk starboard(kanan) dan yang berwarna hijau untuk port(kiri)...kapal2 akan melalui ditengah-tengah antara keduanya mengikut panduan warna yang diceritakan tadi...malam boleh nampak ke?kalau malam ada lampu menyala kat buoy tu,jugak warna yang sama...sumber tenaga adalah dari bateri(sama saiz dengan bateri kereta)...bateri itu dicas dengan menggunakan sistem solar(cahaya matahari)...


Ni adalah buoy..rasanya semua orang pernah tengok kan?
Gambar dari dekat...yang konkrit petak tu adalah pemberat.
Yang diatas ni gambar dari dekat...sebelum aku terlibat dengan kerja2 pemasangan buoy nih,aku ingat benda ni kecik ja,tapi bila dah tengok dekat2,besarnya!...aku tanya pegawai,berapa berat benda nih...pegawai cakap,'ko try tolak dulu,kalau bergerak sikit ja,kapal ni aku bagi kat ko'.haha!aku gelak besar...pastu aku pun try la tolak,tak bergerak!pastu baru pegawai bagitau yang berat buoy nih 2 tan!(bersamaan dengan 2 buah lori pasir yang kecil)...yang konkrit bentuk 4 segi tu pulak adalah pemberatnya,3 tan!

Warna kuning tu kren untuk mengangkat buoy dan pemberat tadi.
Semasa pemberat diturunkan.
Pemberat diturunkan,rantai disambungkan terlebih dahulu yang berfungsi sebagai pengikat kepada buoy..semasa kren ni mengangkat pemberat ni ketepi,kapal jadi senget!yang aku risau takut tenggelam ja kapal,haha..tapi pegawai cakap selama dia keja kat situ tak pernah lagi kapal tenggelam...

Semasa buoy diturunkan.
Giliran buoy pulak untuk diturunkan...pemberat dan buoy disambungkan dengan rantai mengikut kedalam air laut dikawasan tersebut,kedalaman air dapat dikenal pasti melalui radar yang dikendalikan oleh kapten...setelah itu selesai sudah pemasangan buoy...TQ!








No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...