Saturday 28 January 2012

Aku lihat sendiri kebenaran ayat Al-Quran...

Kali ni aku nak cerita pengalaman aku tengok air sungai dan air laut memang tak bercampur...kejadian ni berlaku lebih sebulan yang lepas...kapal aku berhenti berhampiran perairan Port Klang...jadi aku ambil kesempatan ni untuk turun ke darat sebentar untuk jalan-jalan pastu nak beli barang apa yang patut...

Untuk ke darat perlu menaiki bot kira-kira 20 minit...dalam perjalanan aku terpandang satu jalur air seakan-akan sungai yang warnanya coklat kekuningan macam air sungai...jalur ni datangnya dari sebuah pulau...aku tak pasti pulau apa sebab banyak pulau kat kawasan nih...aku teringat dulu ustaz pernah cita yang air laut dengan air sungai takkan bercampur...masyaAllah, tanpa sedar menitis air mataku!...tak sangka baru sekarang aku boleh tengok sendiri yang air sungai dengan air laut tak bercampur...

Kejadian yang kedua ni buat aku betul-betul pasti yang mata aku tidak silap...ini berlaku petang semalam...kapal aku berhenti lagi berhampiran Port Klang...seperti biasa aku berehat-rehat seketika lepas abis duty sambil tengok laut...tiba-tiba aku ternampak lagi jalur seakan-akan sungai seperti kejadian yang lepas...kali ni aku sempat ambil gambar...
Ni la gambar yang sempat aku ambil. Untuk pengetahuan, ni bukan jalur air dari propeller.
Kapal aku anchor/berhenti masa nih.
مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ # بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَا يَبْغِيَانِ
"Dia membiarkan dua lautan mengalir yang keduanya kemudian bertemu, antara keduanya ada batas yang tak dapat dilampaui oleh masing-masing." (Ar-Rahman : 19-20)

وَهُوَ الَّذِي مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ وَهَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَجَعَلَ بَيْنَهُمَا بَرْزَخًا وَحِجْرًا مَحْجُورًا
"Dan Dialah yang membiarkan dua laut yang mengalir (berdampingan); yang ini tawar lagi segar dan yang lain masin lagi pahit; dan Dia jadikan antara keduanya dinding dan batas yang menghalangi." (Al-Furqan : 53)

p/s : antara lautan juga terdapat garis pemisah yang membuatkan tidak bercampur antara satu sama lain...masyaAllah..

2 comments:

  1. PENIPU MENITIS AIR MATA!!! WA KNAL LU LA BRO (Aiman SeaWalker)

    ReplyDelete
    Replies
    1. btul der..skurgny ak x la nngis dsbbkn seorg prmpuan..(perli)

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...