Saturday 17 March 2012

Tentang Istiqomah...

عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهَا قَالَتْ : سُئِلَ النَّبِيُّ صلم أَيُّ الأَعْمَالِ أَحَبُّ إِلىَ اللهِ قَالَ أَدْوَمُهَا وَإِنْ قَلَّ وَقَالَ اكْلَفُوْا مِنَ الأَعْمَالِ مَا تُطِيْقُوْنَ
(Riwayat Al-Bukhari)
Maksudnya : "Dari Aisyah r.a. berkata : Nabi pernah ditanya : "Manakah amal yang paling dicintai Allah? Beliau bersabda : "Yang dilakukan secara terus menerus meskipun sedikit”. Beliau bersabda lagi : "Dan lakukanlah amal-amal itu, sekadar kalian sanggup melakukannya.” 

 Allah menganugerahkan para auliya’ kekuatan yang manusia lain tidak mampu melakukannya, dan karamah yang terbaik adalah kesuksesan yang terus menerus. Bagi manusia biasa adalah dengan menjaga kesinambungan perilaku-perilaku yang baik, pada cara atau arah yang benar. Misalnya : tidak baik bila solat 100 rakaat pada hari ini, 2 rakaat esok hari, kemudian tidak solat sama sekali pada lusanya, lalu 50 rakaat pada hari selanjutnya. Yang terbaik adalah ibadah secara berkesinambungan. Jika sekarang solat 5 kali sehari, lanjutkan terus dengan solat 5 kali sehari. Jangan melakukan terlalu banyak pada suatu hari untuk kemudian berhenti selama sebulan. Sabda Nabi, “Jika kalian meraih istiqomah/konsistensi, itulah sebuah karamah, kekuatan yang Allah anugerahkan dalam hati kalian.”

 Kebosanan juga boleh menyerang kita ketika beribadah. Hal ini sudah dirasakan oleh sahabat pada zaman Rasulullah. Melakukan ibadah dengan interval yang terlalu dekat dan dengan jumlah yang terlalu banyak dapat membuat fikiran kita penat yang selanjutnya akan mempengaruhi kita untuk meninggalkannya dalam beberapa saat sehingga akan merosak kualiti ibadah kita yang paling utama, iaitu ISTIQOMAH...:)

2 comments:

  1. istiqamah sgt penting dalam menjalani urusan kehidupan ini, hehe

    ReplyDelete
  2. sory td rs mcm dh follow,rpny blom lg.ni dh follow..hrap follow blk ;)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...